Obra do mes. Abril 2024. "Poesías" de Antonio Francisco de Castro. Orense, 1841

Poesías de ​Antonio Francisco de Castro. Orense, 1841.

Antonio Francisco de Castro foi un poeta español en lingua galega do preromanticismo e coñecido como "o segundo cura de Fruime" (Oroso, provincia da Coruña, 1744 - 1825), sucesor do tamén alfabetizado e ilustrado Diego Antonio de Zernadas. e Castro.

Francisco Javier Sánchez Cantón, no seu discurso de recepción de 1949 na Real Academia Española, dedicou 98 páxinas a falar do poeta “anónimo”.

“En febreiro de 1941, a miña navegación por un catálogo anticuario detívose no anuncio dun libro impreso en Ourense hai cen anos por un autor descoñecido […] Días despois descubrín que o libriño era extremadamente raro, nunca visto por varios galegos eruditos. . a quen consultei; Filgueira Valverde comunicoume a breve noticia recollida pola súa dilixencia e doutros paisanos doctos non obtiven máis información.

Na súa intervención, Sánchez Cantón repasa a escasa bibliografía do cura poeta, mencionando a Ramón Otero Pedrayo, que publicara na revista Finisterre, Revista de Galicia (Pontevedra, ano III, número 20, abril de 1945), co pseudónimo "Santiago de Amaral", o artigo Un poeta da soidade antes do romanticismo: a segunda cura de Fruime. Así mesmo, un escritor anónimo, na revista “Recreo Compostelano” (7 de abril de 1843) fai mención ao poeta Castro. Murguía, no seu Diccionario de Escritores Galegos, dedicoulle uns parágrafos, Antonio López Ferreiro, na súa Historia da Igrexa de Santiago fai mención á actividade política do cura de Fruime, entre outras novidades.

Durante a Guerra da Independencia estivo preso no convento franciscano de Herbón, segundo indica Sánchez Cantón:

“Repárese cómo apuntan celeras y rencillas asentadas sobre rivalidades patrióticas. La réplica del Prelado, hábil y firme, no satisface a los varones que en la Coruña organizaban la resistencia y en 24 del mismo junio el Reino ordena al Sr. Múzquiz que reorganice bajo forma distinta la Junta compostelana. No hubo de allanarse y salió para la Coruña a sostener sus puntos de vista, pero ya allí, el 1.° de agosto recibió otra comunicación apremiante:

“Las actuales circunstancias exigen la presencia de V. E. en su Iglesia y Capital de Santiago, en cuya virtud, manda el Reino que V. E. dentro del término perentorio de veinte y cuatro horas se retire a ella; donde, de acuerdo con el Alcalde Mayor, procederá inmediatamente a la formación de la Junta... en los términos que le está indicado, sin admitir en ella miembro alguno de los que lo fueron en la que existe y ha dado motivo a unas discordias las más perjudiciales, destinando al Convenio de San Francisco de Herbón, por los términos de dos meses, al Cura de Fruime Don Antonio Francisco de Castro».

Considerado conspirador e posto na lista de deportados eclesiásticos e civís, foi enviado a Canarias en 1820. Aínda que tiña a parroquia de Fruime, non puido resistir a súa soidade e, co permiso do seu prelado, nomeou lugartenente. para servilo, pasando alí a maior parte da súa vida en Santiago de Compostela.

Brillou como estudante de Humanidades e Belas Artes. Foi compañeiro de estudos nos primeiros anos de Artes do ilustrado oficial real Pedro Acuña y Malvar. Os seus poemas poderían agruparse en meditacións sobre a natureza e poemas motivados pola Guerra da Independencia.

“Aceptémosle y admirémosle tal cual fue. Figura, única en su tierra en aquel tiempo, y con resalte entre los pre-románticos españoles, hácese a nuestros ojos atractiva y cercana al contemplarla y juguete y víctima de las convulsiones de una época por tantos azares semejante a la actual”.

Bibliografía
SÁNCHEZ CANTÓN, Francisco Javier. Don Antonio Francisco de Castro, poeta pre-romántico, 1746-1825: discurso leído ante la Real Academia Española el día 4 de diciembre de 1949 en su recepción pública. Madrid: RAE, 1949. [Consulta: 9/04/2024], https://www.rae.es/sites/default/files/Discurso_de_ingreso_Javier_Sanchez_Canton.pdf