Obra do mes de Xaneiro 2024. Catecheses christianae, 1593

Obra escrita polo beneditino André du Croquet, Prior da Abadía de Hasnon que morreu repentinamente pola peste en 1580 durante a súa predicación en Notre-Dame.

Foi editado por Tomás Soubron e impreso por Etienne Servain tal e como consta no colofón.

Nesta ocasión damos especial protagonismo á encadernación do exemplar por dúas razóns: os superlibris e as follas de recheo.

As tres formas que temos de coñecer a propiedade do libro son a través da anotación manuscrita, exlibris ou superlibris. Esta última é a marca de propiedade dun libro realizado na encadernación coa finalidade de darlle maior relevancia, ademais de ser un motivo decorativo. Utilizáronse por primeira vez no Renacemento coa formación das primeiras grandes bibliotecas, entre elas a Biblioteca El Escorial creada polo interese bibliófilo do rei Felipe II.

O superlibris de encadernación pertence ao taller de encadernación do Mosteiro de San Lorenzo de El Escorial, que a finais do século XVI e principios do XVII estaba a cargo da familia Paris, e cuxo selo de identidade consiste nunha grella e unha coroa na campá.. No centro da encadernación de coiro sitúase o superlibris, cuxa decoración está formada por un marco feito cunha roda de tres fíos, sendo a central máis grosa. Os cortes son dourados.

A perda das tapas de encadernación fai que nos atopemos con follas de recheo entre a pel da tapa e as follas finais. Unha microhistoria que testemuña a vida e os tempos dunha persoa que optou por situalos alí. Estes fragmentos corresponden a unha copia descartada para a súa reutilización como reforzo de encadernación, pertencente á segunda e cuarta parte da obra Repertorio clarissimi viri de Giovanni Bertachini impresa en Lyon por Jean Crespin en 1539.

A estes testemuños da historia do libro Catecheses christianae hai que engadir as anotacións manuscritas que aparecen na portada, como a posterior pertenza do libro á comunidade beneditina de San Martín, e o veredicto positivo ao revisar o contido segundo aos índices de libros prohibidos en 1643.

CHECA CREMADES, José Luis. La Biblioteca de El Escorial y la encuadernación clásica [consulta: 10 enero 2024]. Disponible en: https://checacremades.blogspot.com/2013/12/la-biblioteca-de-el-escorial.html